Lennart Nilsson

Lennart Nilsson har beskrivits som geni, en legend och pionjär. En renässansmänniska i det tjugonde århundradet. En banbrytande vetenskapsman och forskningsresande. Han har jämförts med Carl von Linné och Leonardo da Vinci. Och han anses vara en av fotohistoriens mest betydelsefulla fotografer. Själv är han mer blygsam. ”Jag är bara en fotograf som råkat bli fascinerad av människan.”

Lennart Nilsson är en fotograf som tänker journalistiskt. En pedagog med kamera som ser sin största utmaning i att kunna förklara det oförklarliga och göra det osynliga synligt. En folkbildare med förmågan att skildra vardagen och få andra människor att se. Som hanterar konsten att vinna människors förtroende och därför kommer dem nära.

Läs mer

För Lennart Nilsson har idén bakom bilden alltid varit viktigast. Ambitionen att berätta en angelägen historia, koncentrera den i en serie täta bilder och helst vara först med det nya. En bra bild är en bild som visar något som ingen tidigare sett. Och en bild är inte bra om den kan göras bättre.

Lennart Nilsson har alltid varit nyfiken. Och aldrig blivit färdig. Upptäckarlusten, att vilja göra och visa det som ingen lyckats med tidigare, i kombination med noggrannheten och perfektionismen, har gjort honom till den framgångsrika berättare han är.

”Tiden spelar ingen roll, det är resultatet som är viktigt.”

”För att förstå Lennart Nilssons särställning i en yrkeskår som är så rik på begåvade bildskapare måste man inse att han är något vida mer än fotograf. Han tillhör faktiskt samma släkte som förra århundradets stora upptäcktsresande. Dessa resenärer var besatta av lusten att öppna väg till det okända. Men de var också lidelsefullt intresserade av alla fynd och fakta de mötte och av iver att förmedla dessa upptäckter till alla där hemma.” (Sven Lidman, Dagens Nyheter, 7 april 1974)

 

Självporträtt på 40-talet

Självporträtt på 40-talet

Lennart Nilsson föddes 1922 och fick sin första kamera när han var 11 år gammal. ”Jag kommer så väl ihåg de första bilderna jag tog av gullregn. Och redan då tänkte jag att det skulle vara spännande att se hur gullregn såg ut inuti”.

Redan som tonåring inledde han sin bana som frilansande fotojournalist för de stora bildtidningarna. Han fotograferade skådespelare, musiker, politiker, industriledare, kulturpersonligheter och kungligheter. Eftersom han ofta blev vän med dem han porträtterade resulterade hans arbete i många personliga och unika bilder.

Under många år arbetade Lennart Nilsson som reportagefotograf och blev tidigt känd som en av Sveriges främsta bildberättare. Han reste kors och tvärs över både Sverige och världen och gjorde många uppmärksammade reportage, framför allt för bildtidningarna Se och Vecko-Journalen.

Ett av hans tidiga bildreportage, som också gav honom ett rykte internationellt, var det om isbjörnsjakten på Spetsbergen. Bilderna blev lika vackra som upprörande och Lennart Nilsson gjorde sig känd för att vara en fotograf som vågade gå närmare, längre och djupare än många andra.

Tidigt 50-tal tog hans intresse för att experimentera med nya fotografiska tekniker fart. Makrostudier av myrornas liv resulterade i ett klassiskt bildreportage men också i boken Myror (1959). Samma år kom boken Liv i hav som väckte stor sensation. Få kände till att så stor dramatik gömde sig under havsytan.

”Jag vill visa det som ligger oss nära, det som alla känner till, på ett nytt sätt.”

Lennarts intresse för människan och livets början väcktes tidigt och redan 1953 publicerade Life Magazine hans första bild av ett embryo. Det var också början på det som senare skulle bli Lennart Nilssons livsverk Ett barn blir till, en av världens mest sålda fotoböcker. Sedan den första utgåvan kom ut 1965 har berättelsen översatts till fler än 20 språk, publicerats i fem upplagor och nått ut till miljoner läsare.

1965 var också året då Life publicerar reportaget Drama of Life Before Birth, en milstolpe i både Lennart Nilssons och fotografins historia. Hela upplagan såldes slut på några dagar och det uppseende som fotografierna väckte kan bara jämföras med bilderna från den första månlandningen.

Under de följande sju åren hade Lennart Nilsson ett specialavtal med Life och det är under dessa år han på allvar inleder sitt pionjärarbete inom vetenskaplig fotografi. Hans intresse för ny teknik gav honom möjlighet att fotografera med en detaljrikedom som ingen tidigare sett maken till.

”Det som driver mig är en vilja att illustrera viktiga processer som i högsta grad angår oss men är osynliga, att göra dem synliga. Sådana processer kan äga rum inuti människokroppen eller i det liv som finns på jorden. Jag vill upplysa folk och samtidigt öka deras respekt för livet.”