Verk

Resan till Kongo

Kongo|1948|Fotojournalistik

Lennart Nilsson och journalisten Svante Löfgren fick i uppdrag av bildbyrån Black Star att göra en reportageresa till det som då kallades Belgiska Kongo. Två månaders arbete resulterade i ett dussintal reportage som såldes vidare till en rad internationella bildtidningar.

Fiskarna i Lualaba, 1948

Jag blev stungen av en skorpion i djungeln. En medicinkvinna räddade mitt liv. Hon vakade över mig hela natten.

Lennart Nilsson

  • Journalisten Svante Löfgren och Lennart Nilsson, Kongo 1948
  • Pygméer på jakt i djungeln, Belgiska Kongo 1948
  • Illustrated
  • Pygméer, Belgiska Kongo 1948. 60×70 cm. Silvergelatin. Edition 3. Signerad Lennart Nilsson
  • Självporträtt från resan till Kongo 1948
  • Hjulångaren Reine Astrid, Kongo 1948
  • "Djungelfotografen" Mayola Amici, utanför Stanleyville 1948
  • Illustrated 14 maj 1949
  • Mawa Pierre i svensk skola, Belgiska Kongo1948
  • Kaffeplantage i Kivu, Belgiska Kongo 1948
  • Ekvatorstaden, Belgiska Kongo 1948
  • Ekvatorstaden, Belgiska Kongo 1948
  • Några av bilderna från resan kom också att ingå i Edward Steichens utställning ”The Family of Man” på Museum of Modern Art, New York 1955.
  • Journalisten Svante Löfgren och Lennart Nilsson, Kongo 1948
  • Pygméer på jakt i djungeln, Belgiska Kongo 1948
  • Illustrated
  • Pygméer, Belgiska Kongo 1948. 60×70 cm. Silvergelatin. Edition 3. Signerad Lennart Nilsson
  • Självporträtt från resan till Kongo 1948
  • Hjulångaren Reine Astrid, Kongo 1948
  • "Djungelfotografen" Mayola Amici, utanför Stanleyville 1948
  • Illustrated 14 maj 1949
  • Mawa Pierre i svensk skola, Belgiska Kongo1948
  • Kaffeplantage i Kivu, Belgiska Kongo 1948
  • Ekvatorstaden, Belgiska Kongo 1948
  • Ekvatorstaden, Belgiska Kongo 1948
  • Några av bilderna från resan kom också att ingå i Edward Steichens utställning ”The Family of Man” på Museum of Modern Art, New York 1955.

Lennart Nilsson och hans kollega tog sig fram med flyg, hjulångare och tåg runt om i landet och kom tillbaka med bilder och berättelser som för många västlänningar ändrade synen på den för tiden okända kontinenten. Det var bilderna från detta reportage som kom att få mest spridning i de internationella bildtidningarna från de arbeten han gjorde under 40-talet.

“Vi for i ett dygn med hjulångaren Reine Astrid. Där tog Lennart sin kanske märkligaste bild. Han arbetade en hel dag med att montera upp lampor i palmerna, såg till att lampor tändes i varje hytt och lät båtens strålkastare spela mot en ’doakör’ på stranden. Så togs då bilden – återgiven hundratals gånger i blad över hela världen.” (Svante Löfgren)